Lijdensweg vliegveld Kortrijk-Wevelgem: deel 2 komt eraan

Tussenkomst bij de behandeling van de Buitengewone Algemene Vergadering van de intercommunale Vliegveld Kortrijk-Wevelgem, waarbij de activiteiten worden overgeheveld naar een nieuwe NV, met als aandeelhouders de POM (Provinciale OntwikkelingsMaatschappij), de Vlaamse Overheid en Leiedal. Jean De Bethune is de verantwoordelijke gedeputeerde.

 

Meneer de Bethune,

U zult wel tevreden zijn dat dit deel van de lijdensweg voor de luchthaven Kortrijk-Wevelgem eindelijk bijna achter de rug is. Na de overdracht van algemeenheid zal er eindelijk een nieuwe beheersstructuur zijn.

Ik noem het een lijdensweg, want het heeft bijna 4 jaar geduurd heeft om tot dit resultaat te komen. Het besluit waarin we de krachtlijnen van de nieuwe beheersstructuur goedkeurden, uiteraard met tegenstemmen van Groen, dateert van april 2014. En daarvoor werd zowat 7 jaar gewerkt aan de LOM-LEM-structuur, die er dan uiteindelijk niet gekomen is.

Maar het is natuurlijk nog maar het eerste deel van de lijdensweg. In de periode 2014-2023 moet er immers voor gezorgd worden, omwille van de Europese staatsteunregels, dat de regionale luchthavens, niet meer met overheidsmiddelen moeten geëxploiteerd worden. Dat zal misschien nog een grotere uitdaging worden dan het opzetten van een nieuwe structuur. Want de evolutie is in die periode niet echt positief te noemen: de gebruikscijfers dalen, de kosten stijgen.

De komende pakweg 2 jaar gaan we dan grote werkzaamheden hebben op de luchthaven, om de reeds lang gevraagde noodzakelijke infrastructuuraanpassingen te doen. Dat zal dan natuurlijk ook een impact hebben. Dus er zal nog een tijdje een eenvoudig excuus zijn om te verantwoorden dat een commercieel succes van de luchthaven uitblijft. Want als ik spreek over slechte cijfers, dan zal natuurlijk het antwoord komen dat het voorbije jaar de gebruiksmogelijkheden van de luchthaven beperkt waren door de problemen met de luchtverkeersgeleiding en dat dit een impact heeft. Dit is nu via Belgocontrol opgelost, maar meteen verantwoordelijk voor een belangrijke meerkost.

Er schiet dus nog pakweg eveneens een jaar of 4 jaar om de echte uitdaging aan te pakken: de luchthaven commercieel rendabel te maken, iets wat de voorbije 15 jaar in elk geval niet lukte. Ik ben zeer benieuwd…

Maar er is misschien toch 1 lichtpuntje in heel dit verhaal. Een nieuwe CEO voor de luchthaven kan er misschien voor zorgen dat er eindelijk werk gemaakt wordt van een constructieve dialoog met de omwonenden, die de hinder van deze luchthaven ondergaan. Ik heb dat eerder al in verschillende fora aangekaart, en u probeert mij altijd gerust te stellen dat u wel degelijk beseft dat dit nodig is en dat hier werk van zal gemaakt worden en dat de nieuwe verantwoordelijke niet alleen technisch een goede manager is. Ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal overtuigd ben. Ik ben deze week naar de jaarlijkse info- en overlegvergadering geweest, die de luchthaven verplicht jaarlijks moet organiseren volgens de milieuvergunning. Ik weet niet of de toekomstige hoofdaandeelhouder (de POM) daar aanwezig was, ik heb in elk geval niemand gezien die ik herkende. Ik kan alvast nog niet zeggen dat dit in een meer constructieve sfeer gebeurden dan de voorbije jaren, maar voor het eerst is er een informatietool in het vooruitzicht gesteld die het zou moeten mogelijk maken om tegemoet te komen aan de nodige transparantie, die vandaag de dag toch zou mogen verwacht worden van een overheidsinstelling. Ik hoop dus dat ik u op dat vlak volgend jaar gelijk kan geven. Ik ben opnieuw zeer benieuwd…

Plaats een reactie